fredag den 29. april 2011

KEMI-kaze

Jeg har lidt gang i projekt "vær god ved din hud". Det er egentlig et projekt der allerede startede ved den problematiske teenagehud, men fra at have et ret kosmetisk fokus, er jeg blevet mere obs på, hvad der er i de fine små krukker.
Jeg har længe været stor tilhænger af Cliniques produkter, men lets face it (hehe), selvom de visuelt gør et fantastisk stykke arbejde, er de nok ikke helt sunde i det lange løb. Derfor er jeg lidt på jagt efter en plejeserie, der virker lige så godt, har samme lækkernesh og til rimelige penge.
Jeg er ok med på at gå uden om parfume, parabener, konserveringsmidler og allergifremkaldende stoffer, men hvordan er det liiiige de ser ud?
Astma og allergiforbundet har lavet fire huskeråd til at undgå de skadelige ingredienser:
  1. Undgå parfume. Kig på varedeklarationen, og hvis du støder på ordene parfume, fragrance eller aroma, så vælg produktet fra.
  2. Undgå farvestoffer. Støder du på bogstaverne CI + nogle tal (CI står for Colour Index), så lad produktet stå.
  3. Undgå Benzylalkohol, der er et særlig allergifremkaldende parfumestof. Nogle producenter bruger det dog også som konservering og skriver derfor, at produktet er parfumefrit. Det er forkert.
  4. Undgå de 26 stoffer, der findes på EU's liste som værende særlig allergifremkaldende, og som er deklarationspligtige. Nogle af dem har citruslignende navne som citronellol, citral og limonene. Find listen her.
Astma og allergiforbundet har mest fokus på parfumestofferne, men hvis du vil læse mere om kemiske konserveringsmidler og om hvordan producenterne kamuflerer benzin i din makeup, kan jeg anbefale Magasinet Qs artikel om emnet, læs den her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar